Neverwinter Nights by Tichondrius

Banner-Tichondrius

Roleplaying


Průvodce Role-Playing v Neverwinter Nights

1.0 Na úvod

Tento dokument byl vytvořen jak pro nováčky, tak pro veterány Neverwinter nights jako návod k Role-playingu v multiplayerových hrách. Role-playing je velmi subjektivní, takže tato příručka nebude zákoníkem, nebo kupou pevných pravidel, ale kombinací nápadů, dohadů a návodů, jak co nejlépe využít nwn k Role-playingu a užít si při tom co nejvíce zábavy. Každopádně je tento dokument vytvořen pro hráče s malou nebo žádnou zkušeností v Role-playingu, avšak doufám, že i zkušenější hráči zde naleznou své. Kdo si zde na své nepřijde jsou ti hráči, kteří tvoří jednu postavu za druhou a záleží jim převážně na "bodech".

Tato příručka se nesnaží nalézt ty pravá pravidla a určovat zákony, protože zde žádné pravé nejsou. Pokud nedodržujete některé ze zde napsaných pravidel, ještě to neznamená že jste špatný role-play hráč, ani vás nikdo nekritizuje. Navíc ne každý hráč cítí potřebu hrát RP, tak by jste neměli kazit zábavu ani jim.

Je zde z velké dávky čerpáno z Gruush`s Role-playing guide to neverwinter nights . Autora této příručky můžete kontaktovat na gruush@hotmail.com. Autora české verze na mole@gamezone.cz.

Nahoru

2.0 Terminologie

Ve hře můžete narazit na nespočet zkratek. Zde se vám budu snažit objasnit alespoň některé z nich. Je důležité být s obsahem tohoto odstavce obeznámen z důvodu výskytu těchto zkratek v tomto dokumentu.

DM - Dungeon Master, Pán Jeskyně. Osoba všemožně ovlivňující hru, která je nadřazena všem hráčům.
IC - In-character. Znamená, že osoba je "v charakteru", tedy že její myšlení a chování je ovlivněno postavou, nikoliv etikou, inteligencí nebo morálkou hráče sedícího za klávesnicí.
MP - Multi-player. Hra více hráčů, naprosto odlišná od single-player (hra jednoho hráče).
NPC - Non-player character. Jakákoliv postava ve hře, která není ovládána hráčem.
NWN - Neverwinter nights.
OOC - Out of character. Pro jednání s ostatními "mimo character". Například nováček shánějící informace - "ooc- Teď mne zabili a ztratil jsem jinou sumu peněz a expů než v singlu, nevíte někdo jaká jsou pravidla na tomto modulu?".
CC - Player character. Postava (avatar) hráče.
RP - Role-playing

Nahoru

3.0 Projektování characteru

3.1 Tvorba postavy

Když se připojíte do jakékoliv hry Neverwinter nights poprvé, musíte si vytvořit postavu. Na některých serverech je povoleno hrát s postavami ze single-player, ale takový server je většinou dělán pro duely a setkáte se s ním málokdy. Tvorba postavy je nejvíce kritický okamžik existence vašeho characteru. Zde se tvoří základ vašeho characteru, jakékoliv pozadí nebo osobnost, kombinovaná s volitelnými vlastnostmi a dovednostmi. Tento základ zde podrobně probereme.


3.2 Průzkum hry

Před každým pokusem o vytvoření characteru, by měl být každý z vás obeznámen s pozadím a příběhem hry, do které se chystáte vstoupit. Například pokud vytvoříte mága Boba, který již sto let bojuje se zlem, prošel nespočet zemí a vybojoval nejednu bitvu, může se vám stát, že po připojení do hry vás její příběh určí do role sedláka, který ještě nevytáhl paty z domu. Takže předtím než začnete tvořit postavu, přesvěčte se, jak její minulost ( kterou ji chcete vtisknout ) zapadne do příběhu hry. Věřte, že se pak nejen vy budete cítit při hraní lépe.

A jak tyto informace zjistit? Většina modulů má buďto "module properities" dosažitelné z GameSpy klienta, nebo má informace někde poblíž startovní lokace. Dalším způsobem jak něco zjistit je kontaktovat vašeho DM. Spousta serverů má vlastní web, což je většinou nejlepší zdroj informací.


3.3 Osobnost a pozadí characteru

Velmi důležité je rozhodnout toto před vytvářením characteru. Nenechte se zotročit bonusy na vlastnostech, nebo omezeným počtem dovedností. Zkuste si na samém začátku sepsat pár bodů o vašem characteru. Uvědomte si, že se zde nebavíme o "character description" které píšete do nwn. Zde pouze vytváříme nápady pro váš character.

Zde jsou některé z otázek na něž by jste měli mít odpovědi již před započetím tvorby characteru :

Odkud moje postava pochází?
Proč zvolila život dobrodruha? (u her s crafty(řemesly) to bude například život kováře)
Proč zvolila právě toto povolání/dovednosti? (rozuměj válečník, druid, monk ...)
V co postava věří, doufá a jaké jsou její osobní cíle? Proč?
Jak je na tom vaše postava po psychické stránce?
Jaké jsou její povahové rysy?
Co se s postavou dělo "doteď"? Má nějaké historky?

Dalším dobrým nápadem při tvorbě characteru je tvorba detailů.Vězte, že pár drobných detailů vaši postavu nezanedbatelně zpestří. Pamatujte, že i vady (ne chyby) na characteru mohou být přínosem. Nebyl snad Barbar Conan trošku přihlouplý a Gimli trochu nevrlý? Han Solo byl sprostý zloděj a kapitán Kirk se choval jako cowboy. Takovéto "vady" jsou opravdovým přínosem pro váš character.

Příklad 1
Weltin je silný bojovník. Pochází z militantní rodiny. Jeho ambice jsou stále se zdokonalovat, být slavný a bohatý.

Dobrý začátek, ale ještě jsme se o našem characteru nenaučili mnoho. Stále to může být jeden z tisíce bojovníků.

Příklad 2
Weltin je velmi silný mladý muž. Je vysoký i na člověka. Je celkem svalnatý. Jako syn kapitána hlídky se naučil výborně zacházet s mečem a používat nejrůznější zbroje. Jeho ambice jsou stále se zdokonalovat, být slavný a bohatý.

Jak vidíte, už toho o něm víme daleko více. Ovšem můžeme ještě pokračovat.

Příklad 3
Weltin je velmi silný mladý muž, má modré oči a je blond. Je vysoký i na člověka. Je celkem svalnatý. Jako syn kapitána hlídky se naučil výborně zacházet s mečem a používat nejrůznější zbroje. Jako mladík se těžce poranil, když se vloupal jedné noci do domu obchodníka. Spadl ze schodů a zlomil si nohu. Ta se nikdy pořádně nezahojila a od té doby Weltin málokdy běhá, neboť mu to působí bolest. Postupem času se svým zraněním naučil žít bez problémů. Hodně čte knihy o taktice. Naučil se mnohé a tak je v boji často platnější díky svým znalostem, než ostatní bojovníci. Jeho otec mu ale nikdy tento nerozvážný čin neodpustil a tak se Weltin snaží dobýt si slávu v boji, nebo vykonat nějaký hrdinský čin, aby mu bylo odpuštěno.

Nyní vidíte, že už máme takový menší životopis. Známe už Weltina celkem dobře. Má psychické rysy i anoncovanou vadu. Má důvod pro to být dobrodruhem i proto být válečníkem. A má i hlavní povahový rys - snaží se aby mu bylo odpuštěno. Toto je dobrý začátek characteru, má hloubku a je zapamatovatelný pro ostatní hráče.

Ano, Weltin má ještě hodně místa na to aby se jeho character rozrostl.Nepotřebujete do detailu popisovat každou drobnost, nechte si místo, kde můžete intuitivně dále rozvíjet jeho character podle toho jak se mu bude dařit v jeho dobrodružstvích. Pokud vše popíšete do detailů, bude RP s takovou postavou příliš složité a těžké. Mohlo by to být na úkor zábavy a o to se zde nesnažíme.


3.4 Tvorba characteru ve hře

Teď, když máte hotovo pozadí vašeho characteru, je čas jít do hry a vytvořit postavu. Mnohé rozhodnutí zde nám již půjdou vyřešit snadněji s naším characterm a jeho vytvořeným pozadím. V neposlední řadě víme pohlaví, rasu i povolání našeho characteru.

Když použijeme naše vytvořené pozadí při rozdělování vlastností, mohl by Weltin vypadat zhruba následovně :
Síla 16 Popsali jsme ho jako svalnatého, navíc měl bojový výcvik.
Obratnost 8 Jeho zraněná noha nám zde nedovolí dát více.
Odolnost 15 Pravděpodobně je ve fyzické kondici po jeho bojovém výcviku.
Moudrost 10 Průměr. Možná ne dost, ale víme, že jako mladík provedl neuváženou věc.
Inteligence 14 Hodně četl a je dost vzdělaný v taktice.
Charisma 12 Mnoho jsme toho o této vlastnosti nenapsali, takže ji můžeme ponechat velmi průměrnou.

Samozřejmě je zde mnoho variací jak Weltina vytvořit podle našeho pozadí lépe. Toto mělo pouze naznačit, že by jste se měli při tvorbě postavy držet toho, co již máte vytvořeno.
Jiná metoda tvorby characteru je přiřadit mu pouze takové vlastnost, dovednosti a kouzla, jaké jsou popsána v jeho pozadí. Na to ovšem pozor, máte sice nádherný příběh a pozadí, ale aby jste pak nadále stále zůstávali platnými členy družin, musíte volit opatrně.
Například váš mág na levelu 1 zabije pár Fire Beetles (ohnivých brouků) a to ho má podle jeho příběhu natolik inspirovat ohněm, že při dalším levelu zvolí kouzlo Burning Hands namísto daleko lépe použitelnějšího Magic Missile.
Toto si musíte uvědomit, ale na druhou stranu se nebojte vzít dovednost, která souvisí přímo s characterem. Například pokud vytvoříte mága, který bude napůl slepý, můžete mu dát dovednost Skill Focus:Listen, protože je známo že slepý lidé často lépe slyší. Například nějaká dovednost v oblasti kouzel by vašeho mága udělala silnějším, ale zde jde převážně o to najít kompromis mezi tvorbou pro RP a pro to aby jste stále s vaší postavou zůstávali užiteční pro ostatní.
Nakonec, když už máte přiděleny vlastnosti a dovednosti, přichází na řadu jméno a popis vašeho characteru. Pro jména nepoužívejte žádné bláznivé nebo sprosté výrazy a také se při tom nezapomeňte řídit pravidly serveru. Některé servery mají přímo ve svých pravidlech napsáno, že je zakázáno používat jména NPC, nebo jim podobná. Hráči, kteří se snaží užít si RP, neradi vidí mezi sebou jména typu "Bob the JerkHead", "Lojza Strojvedoucí" a podobné.
Popis characteru bude viditelný pro ostatní hráče pokud kliknou na vaši postavu. Zde je nejlépe uvést fyzický popis postavy a vlastnosti characteru, které se dají rychle zjistit jednoduchou konverzací. Nepište sem pozadí vašeho characteru - jak by to ostatní hráči mohli vědět? Je vaší prací jako role-playera jim tyto informace "poskytnout" skrze vaše jednání a rozhovory.


3.5 Další rozvoj characteru

Když hrajete, buďte váš character. Vše co řeknete, by mělo být to co chce říct vaše postava, ne to co chcete vy jako hráč.
Zůstaňte u toho co jste vytvořili. Například pokud jste si zvolili inteligenci 6, nediskutujte s ostatními o tom jak splnit quest, pokud vaše již postava nezná řešení. Samozřejmě můžete mít bláznivé nápady jak nějaký problém vyřešit - vše odvíjející se od vaší inteligence. Když vezmeme našeho Weltina, určitě s ním neběhejte moc často, zvlášť když bude mít na sobě těžkou zbroj. Pokud k takové situaci dojde, křičte na ostatní ať zpomalí, stěžujte si na bolavou nohu ... cokoliv.
Hrajte vaši zkušenost. Hráči s levelem 1 mají nějakou zkušenost z tréninku, ale ne zkušenost z "opravdového světa". Tak jak budou postupem času přibývat vaší postavě dovednosti, zkušenosti a podobně, změňte i vy svůj styl hry. Válečník na levelu 1 může být nervózní, nerozhodný a může se obávat světa za zdmi jeho domova. Ten samý válečník o 5 levelů dále už může být jistý a nafoukaný. Pro toto je zde spousty variací a záleží jen na vás, jak se budete dále rozvíjet.
Dělejte si poznámky. Pokud hrajete jednou týdně, na více serverech nebo více postav, může se vám stát, že zapomenete jak by se měla ta která postava chovat a charactery se vám pomíchají. To by mohlo být velmi odpuzující pro ostatní hráče, kteří si vás pamatují. Poznámky si můžte dělat v Journalu a pokud dáte "Save Character", uloží se společně s vaší postavou do adresáře LocalVault jako .txt soubor.

Nahoru

4.0 Emoce a řeč ve hře

Nyní si promluvíme o souvislostech s RP.

Mnoho RP od vás nebo od kohokoliv jiného půjde přes dialogy, nebo předdefinované emoce.


4.1 Channel

Klíčová část interface hry Neverwinter nights je chat. Je zde zastoupeno několik různých chatů a na jejich výběru závisí kdo vás bude slyšet. Vybrat je můžete kliknutím na slovo "Talk" (to je předdefinováno a na tomto chatu začínáte pokaždé, když vstoupíte do hry). Na výběr máte:

Shout - Slyšet vás budou všichni hráči ve hře
- Text se zobrazí žlutě s prefixem "Shout"
- Přístupné i přes příkaz /s
- Maximálně nedoporučeno

Talk - Hráči, kteří se v danou dobu nalézají ve viditelné části obrazovky mluvčího
- Bíle
- /tk
- Pro rozhovory s těmi hráči, kteří nejsou ve vaší partě, nebo pro moduly, kde není DM

Party - Všichni hráči ve stejné partě jako mluvčí. Nezáleží na lokaci.
- Bíle s prefixem "Party"
- /p
- Pro použití ve hře s DM, který může sledovat konverzaci. Pokud budete mluvit o tom co budete v následujících okamžicích dělat ohledně questu, nebo i jinak, používejte zásadně tento channel.

DM - Každý DM ve hře
- Zeleně pro DM, hráči se nezobrazuje
- /dm
- Zprávy pro DM, vždy ooc typu "Poslouchám za dveřmi. Slyším něco?" nebo "Zasekl jsem se a nemůže se hnout, můžeš mi pomoci?"

Whisper - Kdokoliv v blízkosti 1-2 metrů od mluvčího
- Tmavě šedě
- /w
- IC konverzace mezi hráči typu "Vidíš toho nadutýho elfa? Budeme ho sledovat."

Tell - Jen zvolený hráč
- Zeleně
- /tp "account". Nebo - /t "jméno hráče". Uvozovky nejsou povinné v případě, že jméno nebo account se skládá pouze z jednoho slova. Přístupné také po kliknutí na portrét vpravo, nebo na zmenšený portrét v okně chatu
- Pro sdělení osobních zpráv. Rezervováno pouze pro ooc rozhovory

Příklady použití :
/s Prodávám kouzelný amulet, posilující v boji proti nemrtvým
/dm Slyším něco? (DM pravděpodobně odpoví přes Tell)
/w Nemůžu uvěřit, že chce opravdu bojovat s tím drakem

Můžete také ukládat předvolené fráze do quick slotu. Tuto možnost používejte pokud víte, že budete některou z frází často opakovat. Například Klerik bude mít svoji často používanou frázi "Nechť tě síla mého boha provází". Určitě se vám nebude chtít psát toto znovu a znovu, proto zde máme tuto možnost. Pravým tlačítkem myši klikněte na prázdný quick slot a zvolte "Custom Text Macro". Zadáte název quick slotu, v našem případě například "Pozdrav", který se bude zobrazovat v námi určeném quick slotu. Poté zadáte příkaz (text který se zobrazí). Standartně to bude Shout, proto nezapomeňte použít příkaz na změnu channelu. Například "/tk Nechť tě síla mého boha provází".


4.2 Emoce s vaší postavou

Ukázali jsme si jak by měla vaše postava mluvit a nyní si ukážeme co dělat, aby jsme ji donutili gestikulovat. Je zde několik animací, které může každý hráč využít. Tyto jsou dostupné buďto přes quick slot, nebo přes kliknutí pravým tlačítkem myši na vaši postavu.
Beg - žebrat, prosit. Bez zvuku.
Bored - protahování, zívání. Bez zvuku.
Bow - úklona, pukrle u žen. Bez zvuku.
Cheer - projev radosti (postava jakoby zatáhne za záchranou brzdu). Zvuk z voice setu.
Goodbye - rozloučení, zamávání na rozloučenou. Zvuk z voice setu.
Greet - přivítání, zamávání. Zvuk z voice setu.
Laugh - smích, potřesení hlavou. Zvuk z voice setu.
Look Far - podívání se do dáli, zastínění očí proti slunci. Bez zvuku.
Nod - přikývnutí. Bez zvuku.
Poisoned - kymácení se. Zvuk z voice setu.
Salute - salutování. Bez zvuku.
Scratch Head - poškrábání hlavy. Bez zvuku.
Threaten - hrozit, zlobivé pozvednutí pěsti. Bez zvuku.
Tired - protáhnutí se. Zvuk z voice setu.


4.3 Emoce s textem

Emoce naprogramované v nwn, které jsme si ukázali, jsou jistě zábavné a obohacují hru, jenže pokud budete využívat jen tyto, bude vaše RP omezené. Mnoho RP hráčů proto využívá následují text jako pomůcku při RP. Popisují akce uzavřené do znaků *, například :
*Pozvedl hněvivě svůj meč*
*Mračí se na Elisu*
"Heh, elf!" *Odplivne si na zem* "Jak by nám mohl pomoci zatracenej elf?"

Používejte tyto textové emoce kdykoli k obohacení vaší RP hry, avšak nezapomeňte, že by to měli být pouze viditelné akce. Například : Weltin : *Chce další pivo* - Jak by toto ostatní hráči zjistili? Čtou vaší mysl?


4.4 Rychlý chat

Každé postavě v nwn je přidělen již zmíněný voice set (Zvuky/hlas). Veškeré tyto zvuky se přehrávají jako text v chanelu "Talk". Některé se přehrají automaticky s vybranou emocí, některé se přehrávají například při souboji, zbytek je navržen pro různé ostatní události. Rychlý chat aktivujete klávesou "V" (pokud ovšem kruzor není právě v řádku channelu). Následují rozdělení podle událostí.

W Combat

- E Attack
- R Battle Cry
- D Heal me
- W Help
- F Guard Me

E Exploration

- A Enemies sighted
- S Flee
- T Taunt
- X Hold
- E Follow me
- W Look here
- D Group up
- S Move over

X Feelings

- X Thak you
- W Laugh
- C Cuss
- D Cheer
- S Something to say
- A Good idea
- Z Bad idea
- E Threaten

D Tasks

- W Pick lock
- E Search for secrets
- S Go stealthy
- C Can do
- X Cannot do
- A Task complete

S Social

- S Hello
- D Yes
- W No
- E Stop
- C Rest
- X Bored
- A Goodbye

 

Pokud chcete například aby vaše postava řekla "Thank you", stiskněte po sobě klávesy "VXX". "V" pro aktivaci rychlého chatu, "X" pro "Feelings" a "X" pro "Thank you". Nezapomeňte si tento rychlý chat otestovat předtím, než ho použijete. Každá postava má jiný hlas a tudíž i jiné věty, takže se vám může stát, že neřekne právě to co potřebujete.

4.5 DM-Friendly instalace

Někteří z tvůrců her vytvářejí vlastní pomůcky pro usnadnění RP. Například "Emote wand", která vám dává k dispozici mnoho animací/emocí, které normálně nejsou dostupné. Existuje nespočet takovýchto pomůcek, proto je zde nebudeme podrobněji rozebírat.

Nahoru

5.0 Pohyb ve hře

Mnoho serverů bere tuto tématiku velmi vážně a mají dokonce časově omezený běh. Proto se zde na to podíváme podrobněji.

5.1 Chůze vs běh

Mnoha věcí v nwn dosáhnete pouhým klikáním na věci a pohybem vaší postavy po obrazovce. V single-playeru není opravdový důvod pro to, aby vaše postava pořád neběhala. Popravdě běh je standartní akce pokud kliknete na cokoliv vzdálenějšího než jeden metr. V multiplayeru je vše obráceně. Měli by jste převážně jen chodit a běhat jen IC. Pro hráče v MP je zde několik důvodů proč neustále neběhat :

Nezaleží na tom jestli běháte po celé hře z perspektivy RP, ale jak daleko uběhne váš paladin v těžké zbroji?
Je těžké vést konverzaci, když je vaše parta neustále v pohybu (jak z hlediska RP, tak z hlediska psaní na klávesnici).
Při chůzi snadněji dodržíte rozestavní vaší party (taktiku - kouzelníci vzadu apod).
Hra bude mnohem dramatičtější, když vás hra donutí běžet.
Chůze je mnohem lepší pro DM, který může snadněji připravovat klíčová setkání a akce.
Běh je mnohem náročnější a může způsobovat lagy serveru (když pro deset neustále běžících postav hledá "cestu").


V podstatě běh je povolen když :
Se snažíte dohonit svoji partu.
Někdo vás požádá aby jste ho neprodleně navštívili (nebo vás za někým/něčím neodkladně pošle).
Zemřete pokud neutečete.
Hrajete ve hře, kde to nikomu nevadí.
Je to část vašeho characteru a neruší to nijak ostatní hráče.
Jste v časové tísni a nestihnete například převozníka, nebo obchodníka.
Je to součást questu, nebo jiné IC události.

  5.2 Chůze

Pokud jste přijali předcházející názor, jistě si položíte otázku - Jak tedy jen chodit? Existuje několik odlišných způsobů.
Držet Shift a klikat na místo určení myší - Toto je pravděpodobně nejsnažší způsob jak chodit, ale velmi unavující pro vaši ruku.
Kliknout na místo určení a držet tlačítko myši - Vaše postava se bude pohybovat rychlostí závisející na vzdálenosti místa určení. Pro chůzi tedy klikněte někam do blízkosti vaší postavy a držte tlačítko. Ovšem po pár chvilkách vám nejspíš "odejde" váš prst.
Detect nebo Stealth mód - Prefurujte spíše Detect mód, jinak bude vaše postava chodit neustále skryta. Automaticky se tyto módy vypnou pokud dojde k boji. Nevýhodou je, že nejsou dostupné každému povolání.
Konfigurace klávesnice - Použijte manuál aby jste zjistili jak nakonfigurovat klávesnici. Obtížnější na manévrování, ale realističtější pro kombinaci běh/chůze.

Nahoru

6.0 Role-playing mimo hru

Někteří tvůrci her často provážou i jiné věci s nwn, příkladem může být klient, nebo fórum. Mnoho hráčů to oceňuje, jelikož se mohou takto zabavit i na místech odkud nemají přístup k nwn (z práce, školy ... *heh*). Dávají také šanci hráčům, kteří nepíší příliš rychle, aby se mohli realizovat. Mnoho hráčů, kteří neměli právě čas, může také sledovat události ve hře, aniž by tam museli trávit čas. Tyto odlišné způsoby jsou také dobrým zdrojem informací pro nové hráče a tvorbu jejich characteru.

Nahoru

7.0 Obecný přínos pro nwn

Mnoho z toho co jsme již probrali se týkalo tvoření characteru a mechaniky hry. Od teď se budeme víc zabývat tím, co RP přinese vám a naopak co vy by jste měli vnést do hry.

7.1 Buďte týmový hráč

Smyslem multi-playerových her je být součástí skupiny dobrodruhů. Snažte se vše řešit v partě. Již staré pořekadlo praví, že "víc hlav víc ví ".

7.2 Držte se pohromadě

Pokud jste v partě, snažte se držet pohromadě (v jedné, dvou lokacích). Toto je velmi důležité pro hru s DM. Ovšem i ve hře bez DM může být velmi frustrující a obtěžující pro ostatní RP hráče, pokud se jeden (nebo více) člen jejich party pokouší dělat něco (bojovat, konverzovat nebo plnit úkol) na vlastní pěst. Pokud se musíte rozdělit, zkuste najít jinou partu mířící vaším směrem.

7.3 Znalosti

Používejte pouze znalosti, které má vaše postava, ne vy. To se týká jak zorného pole vaší postavy ("za zdí vidím skřeta"), tak znalostí map ( "támhle za tím lesem je vesnice"), módu ("musíme si odpočinout zde, v té jeskyni to nikde nejde") nebo mechaniky hry ("na tu postavu neútoč, je plot").
Buďte také opatrní při používání "Party" channelu. Odpovídání na něčí konverzaci, která je mimo dosah slyšitelnosti je považováno za ooc. Za hranici slyšitelnosti se může považovat tato skutečnost - v okně chatu se vedle jména objevují také malé ikony. Pokud jste mimo hranici slyšitelnosti, je tento portrét vyobrazen jako standartní portrét nwn. Pokud jste v dosahu slyšitelnosti, portrét mluvícího hráče se vám vykreslí. Nezaměňujte ovšem s nevykreslováním custom portrétů.

7.4 ooc konverzace

Neprozřetelné vyslovení něčeho co je ooc může totálně zničit zábavu všem ostatním RP hráčům.Příklad :
Weltin : "Tvá kouzla nám budou velmi nápomocna, mágu."
Olaf Zahalený : "Mojí silou jsou slova, těmi já měním svět."
Mortens : "Jak dám dvě zbraně do quick slotu?"

Pokud chcete sdělit někomu něco ooc, použijte následují vodítka :
Před větu, která se netýká RP vložte prefix ooc. Příklad : "ooc - jak dám dvě zbraně do quick slotu?" Toto pomůže RP hráčům rozlišit ooc a ic konverzaci. Někteří Hard core RP hráčí však nemusí přijmout ani toto.
Používejte DM channel na ooc sdělení. Příklad - "ooc - Martin musí jít spát, takže pro dnešek končíme."
Tell. Pokud není ve hře přítomný DM a vy máte potřebu se na něco zeptat, použijte "Tell".
Vyhýbejte se větě "mám level". Ano, všichni víme, že to zabere několik minut. Ale počkejte s tím na klidný okamžik, nebo to to zahrajte v rámci RP! Příklad : "Omluvte mě na okamžik přátelé. Musím si upravit výstroj." I někteří Hard core RP hráči však používají "lvl up" protože pak ostatní vědí proč chvíli neodpovídají.

Vyhýbejte se slangu, zkratkám nebo emoticonám. Věta "Xakru, w8, musím si naolejovat zbroj:)" by měla být odstrašujícím příkladem.


7.5 Konverzace s NPC

Konverzace s NPC může být zdrojem častých konfliktů a zklamání v multi-playeru. Když se několik hráčů pokouší o konverzaci s tím samým, nebo i s více NPC najednou, výsledek pro ně může být zmatený, stejně tak pro DM. Uvedeme zde pár instrukcí, jak tomu předejít.
Zvolte jednoho hráče z party, který bude vést konverzaci. Nejlépe hráče s vysokou vlastností Inteligence a Persuade, nebo hráče, jehož postava ví o daném problému nejvíc.
Počkejte se zahájením konverzace, dokud nebudou přítomni všichni jichž se to bude týkat. Nikdo nechce přijít o důležité informace, navíc je pravděpodobné, že mu někdo bude muset zmeškaný rozhovor opakovat.
I když čtete rychle, veďte konverzaci s nascriptovaným NPC pomalu. Dopřejte ostatním čas na přečtení/přeložení konverzace. Také se vyhněte tomu, aby jste vedli dva rozhovory v partě ve stejný okamžik.
Udržte ostatní rozhovory, emoce a ostatní RP na minimum v okamžiku konverzace. Je velmi obtěžující sledovat důležité body v rozhovoru v okamžiku, když někdo cizí projde okolo a 10 hráčů ho pozdraví přes předdefinovanou emoci.
Nesnažte se o opakování Persuade hodu při konverzaci, pokud jste již jednou tak učinili bez výsledku. V běžném životě přece pokud někoho nepřesvědčíte, jistě to nepůjde napodruhé se stejnými argumenty. Navíc by se toto mohlo brát i jako porušení pravidel serveru.


7.6 Respektujte DM

DM se snaží dělat pro vás to nejlepší co umí pro chod příběhu. V mnoha případech záleží na tom jak vy dodržujete jeho pravidla. Pokud se vám tak nechce, možná by jste měli hrát něco, kde není DM. Pokud nemáte tušení o některých pravidlech, nenadávejte na hru. Akorát tím obtěžujete ostatní. Zhluboka se nadechněte a počítejte do deseti, než něco takového vyslovíte. Mnoho DM chce diskutovat o jimi zavedených pravidlech, pokud se tak děje v přátelském duchu. Avšak uprostřed hry na takovou diskuzi není vždy nejlepší čas.


7.7 Respektujte ostatní hráče

Z 99% vlastně lidi se kterými hrajete neznáte. Můžete objevit věc nebo situaci, kvůli které nebudete vy, nebo ostatní v partě vítáni, například vztah s dalším členem party. Některý hráč může zničit vaše herní plány tím, že vás bude nahánět, plést nebo čímkoliv jiným. Respektujte jeho rozhodnutí. S největší pravděpodobností se nijak nesnaží rozzlobit vás, jako hráče. Pokud máte problém, pokuste se ho s ním prodiskutovat ooc.
V podstatě zde jde o respektování stylu hry ostatních a nalezení kompromisu ve hře. Pokud jste v partě s lidmi, kteří mají odlišný styl hraní, nezoufejte, ale pokuste se nalézt jinou partu.
Respektujte také fakt, že je některým lidem RP hra cizí. Jejich styl hraní se vám líbit nemusí, ale to ještě není důvod k tomu aby jste jim pokazili jejich zábavu.


7.8 Poklady (loot)

Pokud je nalezena věc všeobecného zájmu, položte ji na zem, aby se mohl podívat i zbytek vaší party. Všichni si ji mohou prohlédnout ze země pouhým kliknutím pravého tlačítka myši. Není zde důvod aby ji každý musel zvednou a zase položit. Toto je doporučeno převážně pro questové věci.
Pokud prohledáváte více truhel nebo beden a nacházíte pouze zanedbatelné věci jako například pár zlaťáků, sdělte to ostatním v partě. Může to pro ně být velmi frustrující, protože si určitě představují, že nacházíte tuny dobrých věcí a nehodláte se dělit.
Hrajte RP když něco naleznete. Podívejte se na rozdíl:
"Kdo chce +1 meč?"
"Oh … Vidíte ty jiskry okolo ostří toho meče? To je jistě nějaký druh kouzel. Vezměte si to někdo."
Hrajte také identifikaci věcí. Posuďte znovu rozdíl:
"Varaku, můžeš tento prsten ID?" "Jasně, je to Ring of Protection +1."
"Varaku, podívej se na tento prsten. Ještě jsem takový neviděl." "Zajímavé …Tento prsten chrání nositele před újmou na zdraví. Sice ne mnoho, ale kouzla do něj vložena byla."

Nahoru

8.0 Jiné cesty a meze

Jistě se najde mnoho z vás, kteří po přečtení předcházejících řádků dospělo k názoru, že existuje mnoho IC důvodů proč nedodržovat nebo opustit předcházející vodítka. Máte pravdu. Jak již bylo řečeno, toto je pouze návod, ne sbírka zákonů. Ale opuštění těchto vodítek (i když v rámci IC), může vést ke konfliktům. To samé platí o tvorbě characteru.


8.1 Opuštění vodítek

Opuštění vodítek je v pořádku z mnoha důvodů. Ale pokud to chcete udělat, buďte si jisti, že to děláte v rámci RP vašeho characteru. Několik příkladů:
Jste zloděj a chcete si ukrást nějaké poklady pro sebe. Prozkoumáváte spousty truhel a mnoho členů vaší party na vás dotírá z otázkou co jste našli. Nic neříkáte, protože nechcete aby to věděli.
Pravděpodobný výsledek : Ostatní hráči nebudou moci říct jestli jste pořád IC, nebo jenom hrabete poklady.
Měli by jste přidat nějaké "emoce" aby bylo jasno, že jste stále IC a pouze nehrabete poklady.
Varak: "Weltine, co jsi našel v těch truhlách?"
Weltin : "*Ignoruje* Varaka a jde k další truhle" nebo
Weltin : "*Rychle si něco cpe do kapes a pak se otáčí k Varakovi* Nic, proč?" nebo jednoduše
Weltin : "Nic, jsou prázdné."

Jak můžete vidět, je zde několik alternativ jak se držet těchto vodítek, ale klíčem aby takovéto akce byly stále přínosem pro RP, je nedopustit nedorozumění mezi hráči. Dobrodruzi neustále řeší konflikty mezi charactery, ale nikoliv mezi hráči. Je to velmi důležité v MP, protože můžete hrát s hráčem, jehož styl hraní neznáte. Občas může pomoci diskuze ooc, nebo si dané věci proberte přes Tell.


8.2 Meze

Jiná věc, která může pokazit zábavu, je character s extrémní povahou. Uvědomte si, že zde stále musí být důvod aby s vámi ostatní hráči byli v partě. Několik příkladů extrémních povah : 
Zloděj, který neustále krade a je mu jedno od koho ( i ve své partě ) i přes upozornění ostatních.
Krvežíznivý válečník, který neustále nedodržuje taktiku určenou partou a vrhá se bezhlavě do boje.
Samotář, který se neustále snaží být v jiné lokaci než jeho parta.
Paladin, který nevyleze z Krypty i přes to, že jde o "Law-Good quest".

Máme zde nespočet variací různých osobností, ale chce to cvik. Je možné hrát i character, kterého všichni ostatní nenávidí. Jen nechte RP běžet… Jste zuřivý váleční, zloděj co neustále krade… Máte svoji představu, jen nezapomeňte naslouchat reakcím ostatních hráčů a DM. Je ale důležitější, aby se bavila celá parta a ne jeden hráč, fanaticky dodržující svoji povahu. Nezapomeňte respektovat ostatní hráče i přes to, co si o nich myslí vaše postava. Nezáleží na tom jak, dokonale je některý character zahrán, toto je hra pro zábavu více lidí. Pokud se ostatní nebaví tím jak hrajete vaši povahu, nezáleží na tom jak dokonale to děláte. Pokud již hrajete takovýto extrémní character, snažte se vyjít ostatním vstříc.

Nahoru

9.0 Rozšíření RP hry za hranice možností NWN

V porovnání s pen-and-paper hrou je největší slabinou hry nwn její interface. Avšak je zde způsob jak obejít tuto slabinu. Mnoho z toho co zde bude řečeno, vyžaduje DM ve hře.
Tyto idey záleží jen na tom co si vymyslíte. Záleží však také ještě z velké části na DM a na jeho ochotě k těmto věcem přistoupit. Nezapomeňte proto vždy tyto věci nejdříve probrat s DM.


9.1 Konverzace s nascriptovanými NPC

Moduly, které budete hrát na MP budou jistě vlastním dílem některého z DM. Takovéto moduly mají hodně nascriptované konverzace, stejně jako v oficiální kampani (single-player), kde když jste kliknuli na některé NPC začala konverzace.
Jedna zajímavá taktika takovéhoto stylu hraní je konverzace (Talk) bez toho, aniž by jste na takové NPC kliknuli. Samozřejmě, NPC neodpovídá, ale můžete použít následující zajímavou techniku takového rozhovoru :
Parta dobrodruhů se sešla ve městě a chystá se navštívit starostův dům a zjistit informace o questu. Před dveřmi je stráž (nascriptované NPC). Weltin zavede tento "Dialog" bez klinutí na NPC :
"*Ke stráži* Dobrý den, je starosta doma?"
"*Přikývne* Myslíte, že ho můžeme na chvíli vyrušit? Rádi bychom s ním probrali problém přemnožení krys."
"Očekává nás? Výborně, vyřiďte vaší ženě, že ji pozdravuji."


Jak vidíte, konverzace je vedena poměrně jednostranně, ale prohlubuje pocit RP více, než když na takovouto postavu kliknete a vyslechnete nascriptovaný dialog, který bývá většinou něco jako "Teď nemám čas, jsem ve službě."
Je to jen nápad jak oživit atmosféru.


9.2 Používání hodů na vlastnosti

Používání hodů vyžaduje DM. Použití něčeho jako je Emote wand vám nabídne možnost takovýchto hodů. Toto může být děláno na základě požadavku DM, nebo ostatních hráčů. Příklady
Vaše postava nemůže vyřešit hádanku. Jenže hrajete za mága, jehož inteligence je 18. Hoďte si na inteligenci a zeptejte se DM, jestli se vám podařilo hádanku vyřešit, nebo jestli jste dospěli k nějakému závěru.
Jste válečník na útěku z vězení. Potřebujete vyrazit dveře, které nejdou rozbít. Hoďte si na sílu a zeptejte se DM.
Jako ranger jste byl pověřen úkolem získat vzácný gem z jeskyně zlého kouzelníka. Přijdete ke dveřím jeho doupěte a hodíte si na Listen vlastnost a uvidíte jestli něco uslyšíte.


9.3 Dělání věcí, které nejsou možné kvůli interface hry

Při hře s DM můžete dělat i mnoho věcí, které jsou za hranicemi interface hry. Nějaké nápady :
Jste v místnosti se spoustou beden a krabic. Skřeti na vás útočí koridorem ze severu. I když nemůžete pohybovat předměty kvůli interface hry, RP a přítomnost DM vám dovoluje, aby dva silní válečníci sebrali tyto bedny a zatarasili vchod.
Jste odříznut na jedné straně zamknutých dveří, na malém můstku. Mechanizmus na otevření dveří je ale na druhé straně řeky. RP připouští i heriocké výkony, jako jsou neuvěřitelné zásahy šípem. Můžete se pokusit trefit mechanizmus otevírání dveří lukem.
Jste v temné kobce bez světla a loučí. Válečník rozbije truhlu, která je poblíž a kouzelník zapálí dřevo kouzlem Burning Hands.

Nahoru

10.0 Další návrhy a "jak na to"

Předcházející typy a nápady jsou jistě kvalitním oživení a obohacením RP, ale neměli by jste zapomínat ani na následující.
Naučte se psát. Pokud chcete hrát nwn po internetu bez hlasové komunikace, měli by jste umět rychle psát. Pravděpodobně né méně než 90 % vašich RP aktivit bude přes text. Pokud si nemůžete pomoct a stále jste pomalí, naučte se využívat quick slot.
Snažte se psát gramaticky správně. Někdy se může stát, že pouhé opomenutí čárek za slovem, diakritiky nebo podobných maličkostí, může vést k nedorozumění. To samé platí i pro cizí jazyky.
Nechte mluvit i ostatní. Pokud napíšete 70 slov za minutu, může to snadno otrávit všechny hráče ve hře. Obzvláště je to nepříjemné pokud se někdo snaží mluvit s NPC a pochytit důležité body rozhovoru a vy neustále používáte emoce, nebo se bavíte s ostatními hráči. Pokud váš character musí neustále mluvit pro nějaký IC důvod, musíte vědět kdy si dát pauzu.
Hrajte svoje vlastnosti. Zkuste ve všech herních situacích hrát podle vlastností a dovedností vašeho characteru. Může Half-Orc opravdu rozluštit mágovu hádanku, i když hráč zná odpověď? Mnoho hráčů hraje dobře například velmi silné, nebo velmi hloupé charactery. Je zde však i několik dalších zajímavých vlastností jako jsou charisma a wisdom.
Přečtěte si manual. I když většina hráčů ráda pomůže nováčkům v začátcích, je velmi obtěžující odpovídat stále na stejné otázky typu jak ovládat familiara, nebo jak používat quick slot.
Nepoužívejte jména kouzel. Zní to poněkud podezřele, pokud Trpaslík chce po mágovi, aby příště použil radši Horrid Wilting.
Naléhavost a RP. Pokud k vám přiběhne stráž s tím, že je potřeba pomoci městu na které útočí nepřátelé, neměla by vaše odpověď být ve smyslu : "Dobře, jen co se vyspím a naučím se kouzla, přijdu." Jistě víte co tím myslím.
Nenechte vaši postavu "koukat do blba". Pokud s někým hovoříte, koukejte se na něj a ne do zdi. Toto může totálně zničit atmosféru.
Cvičte! Žádný učený z nebe nespadl, proto i vy se snažte zdokonalovat. Hrajte ze různé povolání, různé charactery, cvičte se v rozhovorech a brzy vám to půjde mnohem lépe.
Nediskutujte o připojení a lagu. Stává se to všem. Ale takovéto diskuse nepomohou, jen je to další ooc komunikace navíc. Pokud se vám přeruší spojení a vy se vrátíte, zkuste místo toho říct něco ve smyslu "Promiňte, zamyslel jsem se. Co jste říkal?"
Respektujte smrt. Dodržujte pravidla daná vaším DM při smrti. Pokud je to jen trochu možné, vyhýbejte se Respawnu i když to znamená, že budete muset chvíli čekat na oživení.

Nahoru


 

Roleplaying


1.0 Na úvod

2.0 Terminologie

3.0 Projektování characteru

3.1 Tvorba postavy

3.2 Průzkum hry

3.3 Osobnost a pozadí characteru

3.4 Tvorba characteru ve hře

3.5 Další rozvoj characteru

4.0 Emoce a řeč ve hře

4.1 Channel

4.2 Emoce s vaší postavou

4.3 Emoce s textem

4.4 Rychlý chat

4.5 DM-Friendly instalace

5.0 Pohyb ve hře

5.1 Chůze vs běh

5.2 Chůze

6.0 Role-playing mimo hru

7.0 Obecný přínos pro nwn

7.1 Buďte týmový hráč

7.2 Držte se pohromadě

7.3 Znalosti

7.4 ooc konverzace

7.5 Konverzace s NPC

7.6 Respektujte DM

7.7 Respektujte ostatní hráče

7.8 Poklady (loot)

8.0 Jiné cesty a meze

8.1 Opuštění vodítek

8.2 Meze

9.0 Rozšíření RP hry za hranice možností NWN

9.1 Konverzace s nascriptovanými NPC

9.2 Používání hodů na vlastnosti

9.3 Dělání věcí, které nejsou možné kvůli interface hry

10.0 Další návrhy a „jak na to“