Vlastnosti, Hit pointy, Záchranné hody
Vcelku zásadně a základně definují, jaká bude vytvořená postava,
jaké bude její zaměření.Síla (str): Indikuje jak jsou
vyvinuté svaly postavy. Síla je důležitá pro fyzické úkony jako:
vylamování zámků, posouvání věcí, proboření zamčených dveří.
Čím větší má vaše postava sílu, tím lepší bude v boji
na blízko.
Obratnost (Dex): Určuje jak mrštná a rychlá je vaše
postava. Čím větší obratnost, tím větší je šance na vyhnutí se
zranění od nepřátel nebo pastí.
Odolnost (Con): Jednoduše říká, jak odolná je postava.
Odolnost tíhne hlavně, k výdrži, stamině a základnímu zdraví. Čím
vetší je odolnost, tím více zranění vaše postava vydrží a spíše
bude odolávat nemocem a jedům.
Inteligence (Int): Schopnost něco zdůvodnit, naučit se a
pochopit obklopující svět. Čím větší je inteligence, tím lepšími
skilly bude vaše postava disponovat.
Moudrost (Wis): Síla vůle a intuice. Čím větší moudrost,
tím více v souladu bude žít postava se svým okolím.
Charisma (Cha): Charisma je mix vůdcovství, vnitřní přitažlivosti,
fyzického vzhledu, schopnosti mluvit a společenských schopností. Čím
vyšší bude charisma, tím vyšší bude schopnost vyjednávat, sbližovat
se, a také lhát a přesvědčovat ty, kteří postavu obklopují.
Základní vlastnosti se dají ještě v průběhu zvyšovat, a to na
4., 8., 12., 16. a 20. levelu.
Zásahové body znázorňují, kolik zranění
může postava přijmout, než upadne do bezvědomí nebo nezemře. Například:
Jinna, zloděje na 4. levelu s 15HP(Hit points/zásahových bodů nebo
prostě zdraví) zasáhne šíp bandity, skrývajícího se mezi stromy.
Šíp Jinnovi způsobí zranění za 5 bodů. Jinnovi tak zbyde 10HP a je
zraněn. Pokud ho později zasáhnou další šípy a dohromady mu způsobí
zranění
za více než 10 bodů, Jinn zemře. Jinými slovy, pokud je charakter
zasažen a zbyde mu 0HP(nebo i méně), zemře.
Termín "Záchranný hod"(Saving Throw) pochází z nejstarších
D&D pravidel. Znamená to, že postava je nucena "hodit si
kostkou", aby
se zachránila ze špatné situace. V 3 edici D&D jsou tři typy záchranných
hodů.
- Reflex - používá se když postava potřebuje okamžitě
zareagovat na nějaký podnět. Například: vyhnout se zranění,
uhnout fireballu, pasti...
- Will - Pokud je na postavu veden mentální útok, používá
se záchranný hod vůle. Například: okouzlení, iluze, ovládnutí...
- Fortitude - Schopnost postavit se útoku na zdraví, hit
pointy nebo odolnost. Například: nemoc, jed, vysátí energie nebo
znehybnění.
Pro příklad nám dobře poslouží již zmiňovaný Jinn, Zloděj
4.level. Jinn si na poslední chvíli všimne, že nějaký
zabiják shodil z budovy velkou kamennou sochu , v domnění, že Jinna
zabije. Jinn teď musí "udělat" záchranný hod, v tomto případě
reflexy, aby dokázal uskočit. Jinn si hodí kostkou a hodí dostatečně
vysoké číslo - uskočí před padající sochou, která dopadne na zem,
kde vytvoří velkou díru.
|